VlaS: Vlaamse Traditionele Sporten vzw

Ons papieren tijdschrift afschaffen?

|

Op het VlaS-secretariaat willen we grondig afwegen of werk en kosten aan ons driemaandelijks magazine Trend goed besteed zijn. De hoge druk- en verzendingskosten (zo’n 22.000 euro per jaar) vormen een kans om te besparen. Als redactie ontvangen we slechts een beperkte hoeveelheid feedback. Het is dus koffiedik kijken welk effect ons driemaandelijks magazine heeft. Bovendien slagen we er niet in om inkomsten te werven via adverteerders. Tenslotte zouden we een aantal werkuren (455 in 2017) kunnen heroriënteren ingeval we Trend afschaffen.

Trend verderzetten?

Toch zijn er ook argumenten die we kunnen bedenken om met Trend door te gaan. Zo belichten we een uniek thema. Geen enkel ander Vlaams magazine richt zich op de beoefening van volkssporten in verenigingsverband. Er worden - in samenwerking met onze bonden en clubs – waardevolle artikels met mooie foto’s gerealiseerd. Het is ook logisch dat je een traditie van dertig jaar driemaandelijkse publicatie niet zomaar beëindigt.
Onderzoek toont aan dat de effectiviteit en het bereik van een papieren tijdschrift drie keer zo hoog scoort als dat van een digitaal magazine. Trouwens, door de hoge leeftijd en de lagere gemiddelde scholingsgraad van onze leden is wellicht een deel van onze doelgroep niet thuis in de wereld van Twitter, Facebook, WhatsApp en dergelijke.

 

 Alternatieven

Er zijn diverse opties. Enerzijds kunnen we ervoor kiezen om geen alternatief aan te bieden en Trend dus gewoon af te schaffen. Deze optie bespaart ons geld én tijd! Echter, dit volledig wegvallen van ons magazine zou er kunnen voor zorgen dat we onze leden en lezers onvoldoende informeren. Ook voldoen we dan minder aan onze decretale promotie-opdracht. Daarom moeten we een alternatief aanbieden. Zo zouden we regelmatig wedstrijdverslagen op www.sportiv.be kunnen plaatsen en zo één van de functies van Trend verderzetten. We kunnen ons tijdschrift ook omvormen naar een digitale nieuwsbrief. Hierbij krijgen onze leden dus met een bepaalde regelmaat een nieuwsbrief toegestuurd via mail. Op deze manier verschaffen we wél nog noodzakelijke en relevante informatie aan leden en lezers. Het is natuurlijk jammer dat er met dit scenario zo goed als geen besparing op de werkuren zal zijn, alleen op druk- en verzendkosten. Er ontstaat ook een risico op een daling van het aantal nieuwsbrieven doordat de dwingende deadlines wegvallen die zo kenmerkend zijn voor een papieren tijdschrift . Bovendien dreigen inhoudelijke artikels weg te vallen onder de tijdsdruk van de nooit stilliggende digitale fora.
Wist je dat ook nu reeds de online versies van Trend raadpleegbaar zijn op www.vlas.be in de vorm van een pdf-bestand? En dat de artikels elk apart op de websites vlas.be en sportiv.be (wedstrijdverslagen) worden geplaatst? Ook al begeven niet 100% van onze leden zich op internet, toch is massaal digitaal communiceren voor elke ambitieuze vzw een must. Geen alternatief bieden voor het papieren tijdschrift is dus geen optie.
VlaS heeft momenteel geen betalende adverteerders en de abonnee-inkomsten zijn beperkt. Misschien kan via een brede communicatiemix een nieuw verdienconcept gevonden worden. ‘Online en offline versterken elkaar’, zo stellen specialisten. Misschien kunnen we advertenties in Trend combineren met online advertenties, inkomsten creëren via webshop of via inschrijvingen voor evenementen die ook in Trend gepromoot worden? (Hiervoor moet VlaS op zoek naar een moderne marketeer-verkoper want dit lukt ons tot op heden niet.)

Conclusie

Dé oplossing lijkt ons een mix van communicatiemiddelen. De diverse middelen uit deze mix moeten op elkaar afgestemd zijn, gestructureerd worden. De aanpak van Trend moet aangepast worden. Bijvoorbeeld door nog meer de focus te leggen op kwaliteitsvolle inhoudelijke artikels, heel mooie foto’s (actiefoto’s) en interviews met volkssport-VIP’s. Ook kan overwogen worden om de frequentie van verschijnen te verlagen van vier naar twee maal per jaar. Nadeel van zo’n nieuwe communicatiemix: kosten- noch inspanningsbesparing want de inspanningen voor digitale communicatie moeten sterk verhoogd worden.
Suggesties om VlaS te helpen bij het ontwarren van deze communicatieknoop zijn welkom op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

(NDC en HC)

 

EersteTrendJoomla

foto: "Het eerst nummer van Trend, toen nog met als titel ‘Uit het veld’, als onderdeel van het driemaandelijks tijdschrift van de VVC (Vlaamse Volkssport Centrale vzw)"

 

Trend edities klein

foto: "De recente nummers van Trend mogen gezien zijn. Volledig in vierkleurendruk met aandacht voor goeie coverfoto’s."

 

Algemene voor-& nadelen van een papieren tijdschrift

+ Pro +  - Contra -
  Is een meerwaarde in de communicatie naar clubs, leden en derden toe.   Voor een papieren tijdschrift zijn veel bomen nodig. Dit past niet in een tijdperk van   streven naar duurzaamheid.
  Een kwalitatief tijdschrift met mooie druk geeft uitstraling en werkt status-bevorderend.    Druk- en verzendkosten stijgen per pagina, per nummer en per adres. Daardoor is een   papieren tijdschrift steeds duurder dan het digitale alternatief.
  Vaste lezers hebben een band met het tijdschrift op papier en zullen dit missen.    Met een driemaandelijks magazine kan je niet snel op de bal spelen: de lay-out, het   drukproces en de verzending zorgen voor een lange doorlooptijd.
  Schaduwlezers:
 - het thuisfront – magazines liggen zichtbaar in huis
 - je kan het na het lezen doorgeven aan familie, vrienden
 - een tijdschrift past in je tas, je kunt het overal meenemen 
  Naast een papieren tijdschrift is door de opkomende digitalisering sowieso bijkomende   digitale communicatie nodig.
  Een papieren tijdschrift kan je doorbladeren, de inhoudstafel raadplegen.    In een papieren tijdschrift kan je niet zoeken naar trefwoorden of titels.
  Een tijdschrift gooi je niet zomaar weg. Je leest het vaak niet in één keer uit, later lees   je gewoon verder. Kwaliteitsdruk en mooie foto’s maken een tijdschrift extra waardevol.   Zoiets belandt niet snel bij het papier en karton.    Een papieren tijdschrift kan je niet aanpassen aan jouw wensen als lezer terwijl dit   digitaal wel kan (lettergrootte en schermcontrast zijn op het scherm instelbaar).
  Veel mensen lezen graag op papier om hun ogen te laten rusten of met het oog op een   goede nachtrust.    Artikels uit een papieren tijdschrift kan je moeilijk online delen.
  Je hebt geen pc, laptop, e-reader noch elektriciteit nodig om een papieren tijdschrift te   lezen.    Artikels uit een papieren tijdschrift kan je niet terugvinden via de internet   zoekmachines.
  Bij een driemaandelijks tijdschrift heb je als redactie tussen twee nummers telkens een   pauze.    Papieren tijdschriften nemen plaats in om te bewaren en gevoelig voor vochtigheid.